Audyt UX:
Klucz do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej​

W dzisiejszym złożonym ekosystemie cyfrowym, gdzie interakcje z użytkownikami odbywają się poprzez różnorodne platformy, audyt doświadczenia użytkownika (UX) stanowi kluczowe narzędzie dla firm dążących do optymalizacji swoich serwisów internetowych, aplikacji mobilnych oraz usług cyfrowych typu SaaS. Proces ten pozwala na usunięcie potencjalnych barier w interakcji i ogólnym odbiorze produktu cyfrowego, co bezpośrednio przekłada się na wzrost konwersji i poprawę ogólnej satysfakcji klientów.

Na czym polega audyt UX?

Audyt UX to profesjonalna i dokładna analiza strony internetowej, aplikacji mobilnej lub innej usługi cyfrowej ze sklepami (e-commerce) włącznie. Wykonuje się go po to, aby sprawdzić, czy te miejsca w sieci zostały zaprojektowane optymalnie pod kątem potrzeb i oczekiwań użytkowników oraz umożliwiają im komfortowe korzystanie i szybkie odnajdywanie pożądanych informacji.

Kluczowe elementy audytu to m.in.:

  • ocena użyteczności strony internetowej lub innego produktu cyfrowego z punktu widzenia użytkowników;
  • analiza wydajności strony (m.in. czas ładowania i responsywność);
  • analiza dostępności dla różnych grup użytkowników;
  • weryfikacja estetyki projektu, spójności oraz dobrych praktyk projektowania
  • analiza interakcji użytkowników i diagnostyka potencjalnych punktów frustracji.

Na podstawie zebranych danych przygotowuje się raport, który wskazuje na aspekty, które wymagają interwencji i wprowadzenia modyfikacji. Wszystko po to, aby zwiększyć m.in. jej efektywność oraz poprawić wyniki finansowe firmy.

Efekty wykonania audytu UX

Wykonanie audytu UX pozwoli Ci na weryfikację tego, czy projekt Twojej strony internetowej lub aplikacji jest wykonany zgodnie z najwyższymi standardami. Ma to wpływ zarówno na zadowolenie użytkowników, jak i ocenę algorytmów Google.
Poniżej przedstawię Ci kluczowe korzyści związane z wykonaniem audytu UX.

Zwiększenie konwersji

Jednym z aspektów jest zwiększenie konwersji z ruchu generowanego na stronie internetowej. Lepiej przygotowana i bardziej intuicyjna w obsłudze witryna sprawi, że więcej osób odnajdzie to czego szuka. Dotyczy to zarówno klientów pozyskiwanych w ramach płatnego ruchu, jak i osób trafiających na stronę z organicznych wyników wyszukiwań. Dobrze zaprojektowana witryna poprowadzi użytkownika po całej ścieżce, aż do podjęcia przez niego konkretnej decyzji. Może to być m.in.: zapoznania się z artykułem, pobranie lead magnetu, zakup produktu lub wykonanie kontaktu w celu zapoznania się z ofertą. Zwiększona konwersja z ruchu na stronie www ma wpływ na optymalizację kosztów prowadzenia biznesu.

Poprawa zadowolenia klientów i ich lojalizacja

Zadowolony klient to podstawa sukcesu biznesowego. Każdy przedsiębiorca powinien dbać o pozytywne doświadczenia swoich interesariuszy. Odpowiednie ułożenie strony internetowej sprawi, że użytkownicy: zyskają łatwy dostęp do informacji, strona będzie ładować się szybciej, nie będą wymagane skomplikowane czynności, a całość będzie charakteryzowała się estetyczną szatą graficzną. Dzięki temu poprawi się wizerunek Twojej marki, a dobrze przygotowana pod kątem UX witryna to cenne narzędzie w lojalizacji klientów i utrzymaniu ich na dłużej.

Zmniejszenie wskaźnika odrzuceń

Jednym z wyzwań posiadaczy stron internetowych jest zmniejszenie wskaźnika odrzuceń. Dochodzi do nich wtedy, gdy użytkownicy nie zapoznają się z informacjami i szybko opuszczają witrynę. Powodów takie zachowania może być kilka. Wśród nich wymienia się m.in.: brak intuicyjnej obsługi strony, jej nieestetyczny wygląd, słabą responsywność czy też niedostosowanie treści do oczekiwań użytkownika. Wykonanie audytu UX pomoże Ci w poradzeniu sobie z tymi wyzwaniami i w przygotowaniu strony internetowej idealnie dopasowanej do oczekiwań grupy docelowej i algorytmów Google. Mniej odrzuceń, to większe zyski.

Lepsza pozycja konkurencyjna

Obecne na rynku panuje duża konkurencja. Zadaniem przedsiębiorstwa lub organizacji jest wyróżnienie się na tle innych podmiotów o podobnej działalności. Niedostosowana pod kątem UX strona internetowa na pewno w tym nie pomoże. Właśnie dlatego warto poprawić responsywność strony internetowej oraz jej układ. Nawet małe elementy mogą mieć wpływ na to, że Twoja witryna będzie lepiej oceniana od witryn konkurentów. Wyróżnisz się na rynku i poprawisz swoją pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Wpłynie to na zwiększone zainteresowanie Twoją ofertą oraz lepszą pozycję konkurencyjną. Pomogę Ci to osiągnąć. To tylko kilka korzyści związanych z przeprowadzeniem profesjonalnego audytu UX. Jest ich znacznie więcej i chętnie Ci o nich opowiem.

Od ponad 14. lat specjalizuje się w projektowaniu usług cyfrowych. Pracowałem na różnych stanowiskach dotyczących projektowania, co pozwoliło mi kompleksowo zrozumieć zasady UX oraz wdrażać je w praktyce.

Dokładnie zapoznam się z Twoimi potrzebami, grupą docelową oraz obecną sytuacją biznesową. Na tej podstawie przygotuje dla Ciebie indywidualną ofertę współpracy, która obejmie audyt UX oraz raport z sugerowanymi zmianami. Dzięki temu poznasz kluczowe elementy Twojej strony internetowej lub aplikacji, których zmiana poprawi Twoją widoczność w sieci, konwersję, zadowolenie klientów i wyniki finansowe.

Porozmawiajmy

Porozmawiajmy o lepszym doświadczeniu UX dla Twoich klientów-użytkowników. Skontaktuj się ze mną wypełniając formularz, pisząc do mnie na LinkedIn lub umawiając się na darmowe konsultacje.